pondělí 10. února 2014

Sfogliatelle Ricci

Recept a postup jsem nastudovala na blogu chez Lucie a Terezky. Je to taková moje další The Daring Bakers výzva "nanečisto" :)

Udělala jsem 15 ks
Celkový čas 5 hod. 40 min. (těsto musí 2 x 2 hod. odpočívat v lednici, pečení 2 plechy x 25 min.)
Cena celkem cca 76 Kč (nejdražší položka ricotta 37,90 Kč)

Těsto:
420g hladké mouky     
6g soli
180ml teplé vody (38°C)
100g změklého másla
100g změklého sádla

Náplň:
125ml polotučného mléka
57g cukru krupice
57g mouky semoliny
200g ricotty
1 žloutek
špetka skořice
kůra z jednoho citronu


Postup:
1. Nejprve si uděláme těsto. Smícháme mouku se solí a vodou. Já jsem vše dala do robotu, ale byla to skoro škoda ho špinit. Po chvilce jsem směs stejně vysypala na vál, kde jsem vyhnětla hladké těsto. Překvapivě to šlo celkem snadno. Hlavně se nelekněte konzistence nebo lepení, množství surovin je správné a vše se nakonec spojí v hladké těsto. Těsto dáme pod fresh fólii na 2 hod. do lednice chladit (v mém případě na balkón :) únor). Máslo se sádlem si odvážíme do misky a necháme v pokojové teplotě povolit (než je budeme potřebovat).

2. Teď se pustíme do náplně. Do menšího kastrůlku nelijeme mléko s cukrem a přivedeme k varu. Stáhneme plamen a za stálého míchání metličkou přisypáváme semolinu až směs zhoustne jako kaše. Vyklopíme ji na talíř a rozprostřeme, aby vychladla. Směs chutná jako hustá sladká krupicová kaše.

3. Když kaše vystydne, natrháme ji na kousky do mísy, přidáme cukr, žloutek, ricottu, citronovou kůru a skořici a el. šlehačem promícháme. Hotovou směs přikryjeme fresh fólií a necháme v lednici, než ji budeme potřebovat.

4. Ale zpátky k těstu. Po dvou hodinách chlazení těsto rozdělíme na 4 díly. První díl začneme válet, ostatní zatím přikryjeme, aby zbytečně neosychaly. Těsto válíme na plát šířky zhruba 10 cm a délky nám půjde vyválet. Mně se podařilo asi 50 cm. Máslo se sádlem důkladně promícháme a výslednou směsí tuků vyválený plát potřeme. Pak těsto chytneme na kraji a natahujeme ve směru kratší strany asi na šířku 20 cm. Postupně vytáhneme po celé délce. Překvapivě to jde a dělá se taková tenká blána. Vytažené těsto začneme rolovat ve směru delší strany. Když se dostaneme na konec, vezmeme druhý díl těsta, postup s válením a vytažením opakujeme a navážeme na ruličku. Tímto způsobem zarolujeme všechny 4 díly. Hotovou ruličku zabalíme do fresh fólie a dáme opět na 2 hod. chladit.

5. Po dvou hodinách roličku nakrájíme na kolečka zhruba 1,5 cm široké.  Z koleček jsem zkoušela udělat kornouty podle všech možných návodů, co jsem na internetu našla, ale moc mi to nešlo a některé kousky nevypadaly po upečení úplně podle mých představ. Nejvíc se mi tedy osvědčil postup: ukrojené kolečko chytneme oběma rukama mezi palce a ukazováky (postupně i ostatní prsty) a kuželový kornoutek uděláme pomocí prstů (mírně zatlačíme palci a zbytek dotvarujeme prsty). Měla jsem strach, protože žádné vrstvy těsta nebyly vidět a přišlo mi, že jsem vše prsty uplácala. Po upečení jsem byla ale mile překvapená jak se těsto "nalístkovalo" :)

6. Hotové kornoutky plníme předem připravenou náplní. Vše mi vyšlo akorát na 15 ks. Naplněné kornoutky uzavřeme a položíme na plech s pečícím papírem. Myslím, že je důležité kornoutky pořádně uzavřít. Ne kvůli náplni, ta určitě nevyteče, ale protože ty, které jsem nezavřela, se mi při pečení otevřeli a "nenalískovaly".

7. Před pečením jsem kousky ještě potřela rozpuštěným máslem a dala péct do horkovzdušné trouby na 200°C na 25 minut.



Poznámky a tipy:
- semolinu jsem koupila v malém italském lahůdkářství (asi 23 Kč)
- těsto udělějte ručně, není třeba špinit robot
- vytáhněte si na začátku máslo z lednice, aby změklo
- nebojte se vytahovat těsto, občas se udělá díra, ale to nevadí
- naplněné kornoutky uzavřete





Závěr:
Samotné sfogliatelle jsou poměrně tvrdé a to i druhý den (i když už méně).
Nejlepší na nich je náplň, která je smetanově jemná s lehkou chutí citrónu :)
Hodnocení ochutnávačů (rodiny): Nejsou špatné.


Žádné komentáře:

Okomentovat