středa 19. února 2014

Dort Princezna (Swedish Prinsesstårta)

Chtěla jsem upéct krásný dort pro kamarádku k narozeninám ...

Moje první zkouška potáhnout dort marcipánem. No ... dopadlo to dost mizerně a dort jsem málem naštvaně snědla celý sama, jen abych na něj nemusela koukat.

Hotový dort jsem totiž dala pod fresh fólii přes noc do lednice a když jsem ho druhý den odkryla, část marcipánu zůstala přilepená na fólii. Bezva. Takže jsem to pak celé zachraňovala čoko zdobením.
Ve škole bych si za vzhled dala 5, takže mě čeká reparát a dort Princezna budu zkoušet ještě jednou. 
Chuť dortu byla ovšem na 1 :) 

Použila jsem menší dortovou formu průměr 17 cm.
Celkový čas 2,5 hod. (1 hod. piškot včetně pečení)
Cena celkem cca 120 Kč (nejdražší položka - marcipán 50 Kč v akci).
 
Piškot:
3 vejce   
120 g cukru krupice
120 g hladké mouky
0,5 lžičky prášku do pečiva
3 lžíce teplé vody

Pokud budete chtít upéct dort průměru 25 cm, přepočítejte si recept na 5 vajec.

Cukrářský krém  neboli Creme pattisiere:
0,5 l polotučného mléka
1 vanilkový cukr (nebo lépe 2 lžíce cukru krupice a 1/2 vanilkového lusku)
3 žloutky
100 g cukru krupice
40 g hladké mouky

Dělala jsem podle receptu Terezky. Množství je na velký dort průměru 25cm a proto mi část krému zbyla (což ale nevadilo, protože jsem ho snědla :) )

Dále budeme potřebovat malinovou marmeládu (trochu), 1x smetanu ke šlehání (250ml) a marcipán.

Postup:
Piškot
1. Nejprve si upečeme piškot. Každý má jistě svůj postup, aby byl výsledný piškot co nejlepší. Já jsem si ušlehala el. šlehačem bílky se špetkou soli do tuha a následně do nich přimíchala 1/2 množství cukru. V další misce jsem vyšlehala žloutky s druhou 1/2 cukru, přidala jsem 3 lžíce vody a postupně přimíchávala na střídačku mouku a sníh z bílků. Do poslední části mouky jsem přimíchala kypřící prášek do pečiva.
  
2. Těsto jsem nalila do vymazané (olejem) a vysypané (hladkou moukou) formy a dala péct do plynové trouby, která nemá stupnici. Obvykle vše peču na mírný plamen, jinak trouba ze spodu připaluje. Piškot jsem pekla asi 45 min. Pozor ale na to, že každá trouba peče trochu jinak. Chce to opatrně kontrolovat, zkusit se lehce dotknout povrchu těsta popř. píchnout špejlí, která by po vytažení měla být suchá.

Cukrářský krém
1. Mléko s vanilkovým cukrem přivedeme k varu a odstavíme. Použila jsem nějaký supr dupr bio třtinový vanilkový cukr za 10 Kč, protože v hyper-obchodě zrovna došly vanilkové lusky. Sice jsem měla v krému také černé tečky jako z lusku, ale stejně... není nad  pravý vanilkový lusk.

2. V misce vyšleháme el. šlehačem žloutky se 100g cukru do pěny a následně přimícháme hladkou mouku. Do vzniklé hmoty přidáváme po lžících horké mléko a pořád mícháme el. šlehačem. Tím se nám směs s vejci pomalu ohřívá na teplotu mléka. Takto postupujeme s 1/3 mléka, potom směs s vejci nalijeme k mléku a začneme zahřívat a míchat až nám směs zhoustne. Krém necháme vychladnout.

3. Ušleháme si smetanu ke šlehání. 

Sestavení dortu
1. Dort 2x prokrojíme, máme tedy 3 pláty. Spodní plát potřeme malinovou marmeládou a částí cukrářského krému.

2. Spodní patro přikryjeme horním (tzn. prostřední díl si necháme na konec) a opět potřeme krémem. Na krém dáme vrstvu šlehačky (asi 2/3) a uděláme kopeček. "Sendvič" přiklopíme prostředním dílem dortu, který je nejohebnější. Na závěr celý dort potřeme zbytkem šlehačky.

















Potažení dortu marcipánem
1. Použila jsem kupovaný marcipán. Nejprve jsem ho obarvila potravinářským barvivem na růžovo. Mám to sypké, které se rozpustí ve vodě. Možná že už to byla první chyba. Obarvený marcipán jsem podsypávala moučkovým cukrem (což byla asi druhá chyba, protože moučkový cukr prý táhne vodu) a vyválela na plát, který jsem přenesla na dort.
Boky se mi nepodařily potáhnout do hladka, tak jsem si řekla, že to bude vzhled alá nařasená látka :)
Nakonec trochu dozdobit, přikrýt fresh folií a dát do lednice. Což byla třetí chyba, protože (jak jsem se později dozvěděla) je vhodnější ho dát do chladna a žádná freshka!!!

No jo, tak teď už to vím a příště to udělám jinak. Nicméně dort chutnal opravdu výborně :)


Poznámky a tipy:
- pokud se vám piškot při pečení uprostřed vyduje, radši to při sestavení dortu ukrojte a snězte, protože je dobré mít 3 rovnoměrně vysoké pláty (já jsem to neudělala a na řezu nebyl dort tak dokonalý, jak bych si představovala)
- šlehačky není nikdy dost

Závěr:
Chuťově je dort výborný - lehký (šlehačka), tak akorát sladký, lehce kyselý (marmeláda) a voňavý (vanilka). Marcipán celou chuť krásně sladce dotvoří, proto bych jej nevynechávala. 

Já se ho holt budu muset ještě naučit.

Žádné komentáře:

Okomentovat